Nederlands

Uw winkelwagen bevat geen artikelen.

Unbound XR op bezoek bij het KLM VR Center of Excellence

Hoe gaaf is dat; uitgenodigd worden door KLM om eens een kijkje te nemen in hun high-tech XR Lab! Op maandag 26 april 2021 bracht Remco de Jong, Managing Director van Unbound VR/XR, een bezoek aan het lab en kwam in gesprek met Werner Soeteman (Sr IT-manager KLM) en Chris Koomen (Virtual reality specialist). Met jarenlange ervaring als voormalig piloot (Remco heeft zelf jaren als piloot gewerkt voor een ontwikkelorganisatie in Noord-Australië) was dit bezoek aan de KLM natuurlijk dubbel zo interessant!

KLM gebruikt eigen in-house ontwikkelde VR software

KLM is al jarenlang bezig met het ontwikkelen van VR en XR-software. Ze hebben een eigen software-ontwikkelaarsteam in dienst die zich (onder andere) richt op het maken van specifieke VR-trainingsapplicaties voor de luchtvaart (hierover later in deze blog meer). Wat verder ook interessant is, is het feit dat de software van KLM ook buiten de luchtvaartmaatschappij gebruikt kan worden. Zo zijn scholen, zoals het Deltion College in Zwolle, volop bezig met pilots draaien om de VR-training in het curriculum mee te nemen. De opleiding "Luchtvaarttechniek" maakt onder andere gebruik van de VR-software van KLM om studenten bekend te maken en te trainen met de verschillende aspecten van luchtvaart.

KLM Cityhopper: de eerste luchtvaartmaatschappij met VR integratie

Werner Soeteman, manager XR Center Of Excellence van KLM IT, geeft aan dat KLM Cityhopper de eerste luchtvaartmaatschappij is die VR integreert in het opleidingstraject van piloten op de Embraertoestellen (het gaat specifiek om de Embraer 175 en 190). Dit zijn kleinere vliegtuigen die worden gebruikt voor Europese vluchten.

Bij de VR-training zijn er drie verschillende toepassingen die allemaal onderdeel zijn van de Type Rating Course waarin piloten kennismaken met de specifieke kenmerken van het vliegtuigtype waarin ze gaan vliegen.

  • Virtuele cockpit: de vlieger bevindt zich in de cockpit, die bestaat uit een interactief computer-gegenereerd beeld van de bedieningspanelen.
  • Instructievideo: de vlieger kan in een 360-graden film in de cockpit een vlucht bekijken.
  • VR Walk-around: de vlieger kan dankzij 360-graden statische foto’s door, en om, een Boeing 787-10 heen lopen.

“Dit zijn tevens de drie verschillende manieren waarop je content kunt vastleggen die worden gebruikt om Virtual Reality-toepassingen te maken” legt Werner Soeteman uit. “De interactieve virtuele cockpit is volledig door ons team van VR-developers en 3D-designers met computers gecreëerd. Voor de 360 graden film en -foto’s heeft een van onze VR engineers met een geavanceerde 360-graden camera meegevlogen in de cockpit. Dit alles in nauwe samenwerking met de piloten van KLM Cityhopper. Zelf hebben onze developers geen idee hoe een Embraer-vliegtuig werkt, alhoewel ze inmiddels een heel eind komen.”

De interactieve virtuele cockpit is volledig door ons team van VR-developers en 3D-designers met computers gecreëerd. Voor de 360 graden film en -foto’s heeft een van onze VR engineers met een geavanceerde 360-graden camera meegevlogen in de cockpit.

Ook Remco de Jong heeft de virtuele cockpit, met groot plezier, zelf uit mogen proberen. Ondanks dat hij al ruim 10 jaar geleden voor het laatst in een cockpit heeft gevlogen was het voor hem erg leuk om weer eens aan de knoppen van een kist te mogen zitten.

De VR-applicatie is gebouwd voor de Oculus Quest 2 en maakt gebruik van Facebook Workplace; het software beheer platform van Oculus for Business. Meer weten over Oculus for Business? Neem dan onze blog Oculus for Business: Alles wat je moet weten even door.

Het gebruiken van de Oculus Quest 2 of de Pico Neo 2

Net als veel andere bedrijven en organisaties heeft KLM ook onderzocht welke standalone VR-bril het meest geschikt is voor de toepassing. Uiteindelijk bleven de Pico Neo 2 en de Oculus Quest 2 (for Business) over in de overwegingen. De keuze is gevallen op de Oculus Quest 2 omdat deze bril uiteindelijk het meest comfort voor de gebruiker gaf. Een veel gehoord bezwaar tegen de Pico Neo 2 is dat er na verloop van tijd drift optreed. Dit is een storend effect wat steeds groter wordt tijdens een gebruikers sessie. Het betekent dat er een discrepantie optreedt tussen de fysieke plek waar je je op dat moment bevindt en de virtuele plek. Onbewust introduceert dit effect ook een gevoel van misselijkheid bij de gebruiker (ook wel bekend als motion-sickness). Bij de Oculus Quest 2 is dit effect nagenoeg afwezig, waardoor dit de gebruiker een betere ervaring oplevert. Voor meer informatie hierover verwijzen we graag door naar onze andere blog: Oculus Quest 2 vs. Pico Neo 2.

Voor de centrale HMD-management, de kioskmodus en andere development opties heeft de KLM de beschikking over Facebook Workplace en Applicatiebeheer. Deze functies zijn alleen beschikbaar bij de Oculus Quest 2 for Business-variant. Een bijkomend voordeel van het werken met Oculus is dat de Oculus-ontwikkelaars goed bereikbaar zijn en zelfs gevraagde functies en mogelijkheden hebben toegevoegd voor de KLM, aldus Werner.

KLM VR Training: bediening van de passagiersbrug

Samen met Chris Koomen, VR-specialist van het KLM XR Center of Excellence, heeft Remco een verdere rondleiding door het XR-lab gekregen. Naast de flight-crew trainingen is er ook een brug training gemaakt, waarmee personeel kan leren om de vliegtuigslurf te bedienen. Dit is een beweegbare brug, die via scharnieren aan de terminal is bevestigd en dan door te zwenken in verticale en horizontale richting en door te verlengen (of verkorten) gekoppeld moet worden aan een vliegtuig. Met deze training wordt voorkomen dat personeel in training moet oefenen op een echt vliegtuig. Hier worden kosten mee bespaard en natuurlijk ook potentieel schade aan de vliegtuigen voorkomen.

Slotwoord

Tenslotte hebben de heren nog even met elkaar gesproken over de inzet van de nieuwe Varjo XR-3 voor de VR trainingen van de KLM. De nieuwste headsets van Varjo leveren onovertroffen visuele getrouwheid in industrieën waar absolute precisie nodig is, zoals training en simulatie, design, engineering, medisch en onderzoek. Varjo heeft reeds een aantal applicaties voor de luchtvaart gemaakt, waaronder een eye tracking demo voor luchtverkeersleiding en een vliegsimulatie training. Al met al was het een mooie en constructieve dag bij de KLM, waarbij ook Remco toch weer even zijn oude vliegeniers bloed voelde borrelen. Met dank aan Werner Soeteman en Chris Koomen.

Unbound XR is de vaste XR hardware partner van de KLM. Wij onderscheiden ons door onze focus op hardware. Met dit specialisme zijn we voor veel organisaties, zoals KLM, een betrouwbare partner voor het leveren van alle XR gerelateerde hardware uit onze catalogus en daarbuiten. Meer info of kunnen wij uw bedrijf ergens mee van dienst zijn? Neem dan contact met ons op.

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.