Nederlands

Uw winkelwagen bevat geen artikelen.

Wat is Extended Reality?

In de wereld van technologische innovatie hebben we de afgelopen jaren een opwindende evolutie gezien op het gebied van immersieve ervaringen. Eén term die steeds vaker opduikt in deze context is "extended reality". Je komt hem ook wel vaak tegen als XR. In deze blog gaan we dieper in op de betekenis van extended reality en leggen we uit hoe deze baanbrekende technologie werkt om ons te verplaatsen naar nieuwe virtuele werelden en onze perceptie van de realiteit te veranderen.

Tip: Bekijk onze aanbod voor Extended Reality Assistend Reality

De betekenis van extended reality

Extended Reality is een overkoepelende term die verwijst naar een combinatie van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). Het is een concept dat de grenzen tussen de fysieke en digitale wereld vervaagt door de integratie van virtuele elementen in de echte wereld en de mogelijkheid om interactie te hebben met deze virtuele content. Eigenlijk zorgt extended reality ervoor dat we nieuwe en meeslepende ervaringen kunnen creëren waarin de echte wereld wordt uitgebreid met virtuele objecten, omgevingen en interacties.

Hoe werkt Extended Reality?

XR omvat AR, MR, VR en iedere andere technologie op het gebied van het creëren van virtuele werelden. Dit houdt zelfs technologieën in die nog ontwikkeld moeten worden. Om de werking van Extended Reality beter te begrijpen, moeten we de onderliggende technologieën even ontleden.

  • Virtual Reality
  • Virtual reality is een belangrijk onderdeel van extended reality en stelt gebruikers in staat om volledig ondergedompeld te worden in virtuele omgevingen. Dit wordt bereikt met behulp van geavanceerde headsets die zijn uitgerust met hoogwaardige displays en beweging tracking technologie. De displays tonen realistische 3D-graphics die reageren op de bewegingen van de gebruiker, waardoor een gevoel van aanwezigheid en interactie in de virtuele wereld ontstaat.

  • Augmented Reality
  • Augmented reality voegt virtuele elementen toe aan de echte wereld, waardoor gebruikers de mogelijkheid hebben om informatie, objecten en interactieve content te ervaren in hun fysieke omgeving. AR wordt vaak bereikt via smartphones, tablets of speciale AR-brillen. Met behulp van camera's en sensoren detecteert het apparaat de echte wereld en voegt vervolgens virtuele elementen toe aan het gezichtsveld van de gebruiker. Dit kan variëren van eenvoudige overlays van tekst en afbeeldingen tot complexe 3D-objecten die naadloos in de echte wereld lijken te bestaan.

  • Mixed Reality
  • Mixed reality combineert de elementen van zowel virtual reality als augmented reality om een geavanceerdere en interactievere ervaring te bieden. In mixed reality worden virtuele objecten geplaatst en geïntegreerd in de echte wereld op een manier die overtuigender en realistischer is dan bij AR. Gebruikers kunnen met deze virtuele objecten interageren en ze kunnen reageren op fysieke omgevingen. MR-headsets, zoals de Microsoft HoloLens 2 maken gebruik van geavanceerde sensoren en camera's om de omgeving in realtime te scannen en virtuele content naadloos te integreren met de echte wereld. Zo kunnen gebruikers objecten vastpakken, veranderen en andere interacties uitvoeren. Het is dan net alsof deze objecten fysiek aanwezig zijn.

Extended reality is dus een groep aan technologieën die de grenzen van onze perceptie van de realiteit verlegt. Door virtual reality, augmented reality en mixed reality samen te voegen, opent XR de deur naar eindeloze mogelijkheden op het gebied van entertainment, educatie, training en professioneel gebruik. Met geavanceerde hardware, software en ontwikkeltools blijft de XR-industrie zich ontwikkelen en kunnen we uitkijken naar nog meer meeslepende en indrukwekkende ervaringen in virtuele werelden in de toekomst.

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.